lördag 17 maj 2014

RH-negativ

När vi väntade Inez och var på inskrivningen kommer jag ihåg att jag inte hade någon koll alls. Blev förvånad över att de skulle ta blodprov för att kolla bland annat HIV och syfilis. De kollar ju också var du som mamma har för blodgrupp, vilket kan vara bra om du skulle blöda under förlossningen.

Minns att jag fick för mig att jag garanterat hade HIV och jag var så nervös när vi skulle dit igen. Dramatisk som jag är började jag nästan gråta när så inte var fallet, jag hade inte HIV. Barnmorskan tittade lite konstigt på mig, men jag var lycklig. Lycklig ända tills jag fick veta att jag var rh negativ.

Och vad är då rh-negativ för något? Minns att det enda jag hörde var att det skulle innebära fler blodprov under graviditeten än för en "vanlig" gravid kvinna. (Det måste tilläggas här att jag avskyr blodprov och det svartnar för mig 2 av 3 gånger när jag tar ett.) Kan ju stolt säga att jag till hör en exklusive grupp  på ca 15%.

Om jag får barn med en man som är rh-positiv och även bebisen är positiv, finns det en stor risk för så kallad immunisering om bebisens blod blandas med mitt, t ex vid förlossning. Kortfattat: skulle det hända under pågående graviditet kan jag stöta bort barnet och barnet kan bland annat få blodbrist eller i värsta fall dö. MEN det är så ovanligt idag att det den här graviditetskomplikationen knappt finns idag. Just på grund av de extra blodproverna under graviditeten och för att vi med denna faktor får en spruta med ett slags vaccin efter förlossning, missfall, abort för att motverka en immunisering i framtiden.

Väldigt intressant är det egentligen! Och jag kan tänka mig att många kvinnor förr i tiden förlorade många barn på grund av detta.

Hittade det här någonstans, lite kul om man gillar det ockulta:
(min lillebror är för övrigt RH-0)

Det sägs att RH- är en okänd mutation som uppstått i Europa för 25-35.000 år sedan. Bara en bråkdel av jordens befolkning är RH-. Har man dessutom blodgruppen RH- 0 (Rhesus Negativ "Nolla") så är man ännu mer unik. Endast 7 procent av jordens befolkning är RH- 0.


Att vara rh- innebär att det saknas ett protein i blodet, och teorierna i _varför_ det proteinet försvunnit är många, en är tex att det skulle vara utomjordingar som manipulerat och mixtrat med människoblodet.


_Enligt en mängd webbsidor har många RH negativa nollor följande gemensamt:_

1. bruna eller gröna ögon som ändrar färg som en kameleont, men de kan vara blå också
2. rött eller rödaktigt hår
3. Låg puls
4. Lågt blodtryck
5. Skarp syn eller hörsel
6. ESP (Extra Sensory Perception) = utomsinnelig varseblivning
7. Extra revben eller ryggkota
8. UFO kopplingar
9. Stort intresse för rymden och naturvetenskap
10. En känsla av att inte höra till den mänskliga rasen
11. Genomträngande/skarp (piercing eyes)
12. Paranormala händelser
13. Physic dreams   (Sanndrömmar?)
14. Sanningssökare
15. Längtan efter högre visdom 
16. Empatisk sjukdom (man mår dåligt av att andra mår dåligt)
17. Stor medkänsla/medlidande för människors öde
18. En känsla av att ha något särskilt att uträtta i livet
19. Mediala förmågor (Många healers sägs ha denna blodgrupp)
20. Oförklarliga skador på kroppen
21. Förmåga att kunna störa elektrisk utrustning
22. Kontakter med utomjordingar

2 kommentarer:

  1. Jag är också Rh- ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det! Visste väl att vi hade något speciellt gemensamt! ;-)

      Radera