onsdag 28 maj 2014

BM-besök


Ont i huvudet i dag också. Förmodligen bara spänningshuvudvärk trodde barnmorskan och masserade min hårbotten. Det var gudomligt skönt! Tur att A var med och hörde det, fotmassagen varje kväll får gå över till huvudmassage minsann. Sedan tyckte hon att jag snart skulle börja med stödstrumpor med tanke på mitt stillasittande kontorsjobb. Blir så full i skratt när jag tänker på de förra jag hade när jag väntade Inez, haha! Hoppas det finns roligare mönster numera. Vita långa var inte det vackraste jag gått omkring i om jag säger så.
 Första besöket hos vår nya mvc och barnmorska och det kändes jättebra när vi gick därifrån! Bäst av alla var att vi fick lyssna på hjärtat såklart, men även kunna fråga saker som jag tänkt på sedan inskrivningen i vecka 5 hos vår förra barnmorska.

En av mina viktigaste frågor var det här med lillebrors kurva när jag var gravid med honom. Den gick rakt upp i slutet vilket stressade mig oerhört! Men min dåvarande barnmorska sa bara att det inte var någon fara och att jag väntade en liten på 3,5 kg. Jag är inte dum och hade läst på alldeles för mycket så jag visste att det inte var sanningen, sedan var jag för feg för att stå på mig. Ut kom lillebror i alla fall 4,2 kg tung och jag var bara så lycklig över att han inte vägde 5 kg…. Händer samma sak med kurvan den här gången så gör de en glukosbelastning. Känns skönt att ha frågat om det och att hon inte bara viftade bort det hela.

 Nästa besök är i vecka 25 den 7 juli och då mäts magen för första gången. Lite nervöst är det nog! Speciellt när jag fått höra att min mage är så liten för att vara halvvägs. Ja, är det något du får höra som gravid så är det alla möjliga frågor och kommentarer. Det mest går ju att fullständigt strunta i men kommentaren om att den var liten gjorde mig faktiskt lite smått skraj. Men igen, min nya gulliga barnmorska visade var livmodern är och den är precis där den ska vara (strax nedanför naveln) i min vecka. Så det är ju ett gott tecken! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar