onsdag 23 juli 2014

Amning som gör ont

Tre gånger ifrågasatte min pappa varför jag och A skulle gå en amningskurs. Jag har ju ammat två barn förut, vad är skillnaden? Orkade inte förklara, men var glad att han kunde ställa upp som barnvakt.

Inez och jag fixade amningen direkt! Något som jag hade tyckt var lite läskigt (var bara 23 år) gick hur bra som helst. Det var så enkelt och smidigt och jag valde att sluta när hon var kring 9-10 månader. 

Med lillebror var förväntan från BB och Bvc att jag skulle fixa amningen själv direkt. Jag hade ju gjort det förr, med andra barnet förväntas man vara expert som mamma. Jo tjena. Kände mig som en gröngöling och hade glömt det mesta på 3,5 år. Jag och lillebror fick aldrig till amningen och jag grät vid varje tillfälle första tiden. Fick blodiga sår på bröstvårtorna och inget funkade. Testade även amningsnapp. Ändå höll jag ut i 8(!!!!j månader tills han själv valde att sluta. 

Jag vill så gärna att det ska fungera lika bra med lillasyster som det gjorde med Inez! Så därför har jag anmält oss till den här kursen. Partnerns betydelse för amning har man kunnat se har en jättestor betydelse och det är därför A också får hänga med. 

Igår hade vi första tillfället och vi var 6 stycken par, varav de andra 5 väntade sina första barn och vi vårt tredje :-) Ett annat par var beräknade samma datum som oss 21 oktober, kul!

1 kommentar:

  1. Jag ska ocksa se till att ga en san kurs. Maste aven lasa pa lite mer om amning. Har alltid trott det ar latt som en platt - men har forstatt att sa ar det inte alltid. Det viktigaste ar nog att ga in med installningen att om det funkar sa funkar det. Gor det inte det sa blir det bra anda!

    SvaraRadera