måndag 16 juni 2014

Epidural eller ej?

På min rast idag tänkte jag läsa på lite om graviditeten, då det mesta i mitt liv hela tiden kommer tillbaka till det faktumet att jag är just gravid. Började dagdrömma och läsa på om veckor längre fram, som kommer under min semester. I en av mina appar som är från Babycenter har de dessutom små videoklipp som du kan titta på. Den ena hette ”naturlig förlossning” och den andra ”epidural förlossning”. Spännande tänkte jag! Det slutade med att jag låg med benen i vädret för jag höll på att svimma.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur du kan arbeta på förlossningen och se eländet varje dag. Jag kan för mitt liv inte förstå hur jag ska våga mig på det där igen. Och jag kan för mitt liv inte förstå hur jag kunde vara så dum att jag tittade på de där klippen som var 2 x 5 min. Fy i hela….! Vilken tur att jag redan har två barn så jag vet hur fantastiskt det är att bli förälder och att det är värt det, all den där smärtan osv. Men  hade det varit mitt första barn hade jag nog behövt gå i terapi för att våga mig på det där…
 
På tal om epidural: jag behöver höra erfarenheter om just sådan förlossningar! Eftersom jag inte provat på det tidigare så vågar jag inte riktigt det nu heller… samtidigt som det vore himla fint att ha så där fruktansvärt ont igen. Läste innan jag fick lillebror att bebisen kan bli slö efter en sån förlossning där mamman fått epidural, att de inte vet hur barnet påverkas i längden av den bedövningen. Det har jag etsat sig fast hos mig, så nu vågar jag inte ta det. Ge mig positiva upplevelser tack! J

2 kommentarer:

  1. Fått båda med epidural och båda har då betett sig som "vanliga" bebisar :) Alla bebisar är ju olika och de utan bedövning kan ju också vara slöa... Men kanske är det så att de blir lite slöare just efter förlossningen, men som sagt inget jag märkt! Och nu 6 och 3 år senare så är de "normala" :) Jag gillar att slippa ha ont när jag kan! Kramar!

    SvaraRadera
  2. Haha åh! Din blogg är min favoritblogg! Vill ha uppdatering minst en gång om dagen :))))))))
    PUSSS

    SvaraRadera